Testowanie i zapewnienie jakości oprogramowania dla Analityków Biznesowych

27.02.2017 - 01.03.2017

Najbliższy planowany termin szkolenia otwartego.

Warszawa

Siedziba Edusolution, ul. Eustachego Tyszkiewicza 21.

2200 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Praca Analityka Biznesowego jest często łączona z innym obszarem obowiązków zawodowych. Takie łączenie ról zawodowych nazywane jest w modelu kompetencyjnym IIBA (Business Analysis Competency Model v3.0) rolami hybrydowymi (hybrid roles). Jeżeli łączysz obowiązki Analityka i Testera, Test Managera czy też członka zespołu zapewniającego jakość oprogramowania, to szkolenie jest dla Ciebie!

Analityk Biznesowy poprzez intensywne kontakty z interesariuszami projektów walnie przyczynia się do szerzenia tzw. Kultury Jakości (Culture of Quality). Kultura Jakości jest zbiorem wartości, tradycji, procedur i przekonań zaakceptowanym przez członków organizacji, tworzącym środowisko sprzyjające kształtowaniu i ciągłej poprawie jakości.

Ponieważ kluczowym procesem zarządzania jakością jest Zapewnienie Jakości (ang. Quality Assurance — QA), coraz częściej rola Analityka Biznesowego łączona jest z rola Testera. Osoba występująca w roli hybrydowej Analityka biznesowego/Testera (BA/Tester) musi godzić swoje obowiązki analityczne z procesem zapewnienia jakości oprogramowania. Jest ona w związku z tym odpowiedzialna nie tylko za realizację typowych zadań Analityka Biznesowego (zarządzanie wymaganiami i komunikacja, analiza wymagań i definicja projektu rozwiązania, ocena rozwiązania itp.), ale także za:

  1. Podnoszenie jakości specyfikacji wymagań poprzez stosowanie testów statycznych
  2. Projektowanie zestawów testów
  3. Testowanie oprogramowania w oparciu o wymagania
  4. Raportowanie incydentów i błędów
  5. Przeprowadzanie retestów i testów regresji
  6. Udział w zarządzaniu procesem testowym

Jeżeli uwzględni się jeszcze fakt, że wiele firm stosuje także hybrydowy proces wytwórczy (niektóre projekty realizowane są zgodnie z metodyką zwinną (agile) inne zaś w trybie bardziej formalnie zarządzanych projektów kaskadowych lub iteracyjnych), to rola BA/Testera wydaje się niezbędna, aby w zależności od rodzaju projektu płynnie adoptować proces testowy do potrzeb.

Odpowiedzi na powyższe wyzwania znajdziecie Państwo na niniejszym szkoleniu. Dostarcza ono skondensowanej wiedzy dotyczącej prowadzenia testów metodą tradycyjną i zwinną, podstaw zarządzania procesem testowym i metod jego udoskonalania, a także wykorzystania narzędzia Sparx Enterprise Architect do wspomagania procesu zarządzania testami.

Czas trwania

3 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Kurs jest przeznaczony dla analityków biznesowych i osób o pokrewnych specjalnościach, między innymi kierowników projektu, kierowników ds. jakości, klientów projektów, pracowników pomocy technicznej, inżynierów systemów oraz osób odgrywających ważną rolę w procesie utrzymania wysokiej jakości produktów informatycznych.

  • Podstawy nowoczesnego testowania
    • Terminologia testowa
    • Kultura jakości (Culture of Quality)
    • ISTQB, TMap® Next, TMMi (Testing Maturity Model integration), TPI NEXT® (Test Process Improvement)
  • Rola Analityka Biznesowego w kształtowaniu Kultury Jakości (Culture of Quality)
  • Obszary wpływu kultury organizacyjnej na system zarządzania jakością w organizacji
    • orientacja na klienta
    • zaangażowanie pracowników
    • praca grupowa i koordynacja
    • przywództwo
    • benchmarking
    • ciągłe doskonalenie
  • Business Driven Test Management (BDTM)  – metodyka testowania skoncentrowana na celach biznesowych
  • Testowanie w cyklu życia oprogramowania
    • Modele wytwarzania oprogramowania
    • Poziomy testów
    • Typy i cele testów
    • Testowanie w fazie utrzymania
  • Testowanie wymagań
    • Przeglądy wymagań
    • Eliminacja niejednoznaczności wymagań
    • Sprawdzenie zgodności wymagań z celami
    • Walidacja zakresu wymagań poprzez sprawdzenie kompletności scenariuszy
  • Planowanie testowania
    • Podstawy planowania testowania
    • Zrozumienie ryzyka i strategii testowania
    • Planowanie testów
    • Generalne zasady dobrego planowania
  • Testowanie – analiza
    • Cele testowania
    • Tworzenie list określających obszary wymagające przetestowania
    • Analiza wymagań
    • Analiza wymagań projektowych
    • Testowanie zmian i modyfikacji
  • Testowanie – projektowanie i implementacja
    • Zrozumienie architektury wspierającej testowalność
    • Podejmowanie decyzji projektowych w obszarze testowania
    • Dokumentowanie testowania: przypadki, dane, procedury projektowe
    • Wdrożenie przypadków testowych z uwzględnieniem kolekcji danych testowych i uwarunkowań środowiskowych
    • Szacowanie procesu testowania: kiedy testowanie uznać za zakończone?
  • Wykonywanie testów i raportowanie
    • Wykonywanie testów
    • Śledzenie i ocenianie rezultatów
    • Raportowanie statusu: gdzie jesteśmy w procesie testowania?
    • Raporty podsumowujące
  • Techniki testowania
    • Warunki graniczne danych – klasy równoważności i analiza warunków brzegowych
    • Systematyczne techniki projektowania przypadków testowych
      • Testowanie przypadków użycia
      • Testowanie przejść między stanami
      • Metoda kategoria-podział (Category-Partition)
      • Metoda drzew klasyfikacji
      • Metody kombinacyjne
      • Testowanie CRUD
      • Wybór i   łączenie technik ze sobą
    • Testy eksploracyjne (TE)
      • Planowanie, zadania i dokumentacja
      • Jakie dokumenty są generowane podczas testowanie eksploracyjnego?
      • Przykładowy proces TE
  • Zarządzanie procesem testowym z wykorzystaniem narzędzia Sparx Enterprise Architect
    • Definiowanie przypadków testowych w EA
    • Generowanie testów na podstawie scenariuszy
    • Wykorzystanie wymagań i ograniczeń do testowania(Import a requirement or constraint as a test)
    • Praca z rekordami testowymi (Test Records)
    • Organizacja testów w zgodzie z „releasami”
    • Użycie elementu ‘status’ do definiowania postępów w procesie testowania
    • Tworzenie raportów z testów
      • Raporty rtf
      • Raporty html
  • Obsługa defektów
    • Cykl życia incydentu/defektu
    • Przebieg procesu obsługi incydentu
    • Priorytetyzacja defektów
    • Retesty (testowanie potwierdzające)
    • Testy regresji
  • Testowanie w projektach zwinnych (agile)
    • Zasady Agile i ich znaczenie dla testowania
      • Podejście zespołowe
      • Częsta i wczesna informacja zwrotna
      • Tworzenie opowieści użytkowników
      • Retrospektywy
      • Ciągła integracja
    • Podstawowe zasady testowania w Agile
      • Różnice w testowaniu w projektach sekwencyjnych i iteracyjnych (Agile)
      • Status i funkcja testowania w projektach agile
      • Rola i umiejętności testerów w projektach agile
    • Metody testowe w Agile
      • Piramida testowa
      • Kwadranty testowe Agile
      • Rodzaje i poziomy testów
    • Projektowanie kryteriów akceptacji, jako projektowanie testów
  • Najczęściej popełniane błędy w procesie testowania
  • Problematyka automatyzacji procesu testowania
    • Wady i zalety automatyzacji
    • Narzędzia do śledzenia błędów
    • Narzędzia do zarządzania testami
    • Automatyczne wykonywanie testów

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin