Sparx Enterprise Architect – szybki start

04.10.2017 - 06.10.2017

Najbliższy planowany termin szkolenia otwartego.

Warszawa

Siedziba Edusolution, ul. Eustachego Tyszkiewicza 21.

2379 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Enterprise Architect Quick Start – szkolenie zapewniające szybkie i efektywne zaznajomienie się z platformą modelowania wizualnego Sparx Enterprise Architect. Kurs dostarczając wiedzy o kluczowych funkcjach narzędzia ułatwiających komputerowe wspomaganie produkcji oprogramowania, umożliwia relatywnie szybkie wdrożenie platformy EA w celu znacznego zwiększenia efektywności procesu wytwórczego.

Szkolenie zostało zaprojektowane dla tych firm i organizacji, które:

  • Chcą zacząć używać platformę Enterprise Architect (EA), by za jej pomocą wdrożyć u siebie środowisko do rozwoju oprogramowania w oparciu o modelowanie (model-based development environment)

lub

  • Pragną zastąpić używane dotąd narzędzia do modelowania platformą Enterprise Architect

Program szkolenia obejmuje wszystkie zagadnienia związane z cykle życia produktów informatycznych (od analizy biznesowej, zbierania i zarządzania wymaganiami, analizy i projektowania, aż po testowanie oprogramowania), a które mogą być wspomagane poprzez narzędzie EA. Uczestnicy poznają najlepsze praktyki dotyczące tworzenia repozytorium projektów, konfiguracji środowiska EA, rysowania różnego rodzaju diagramów stosując UML, BPMN, ArchiMate i inne notacje do modelowania wizualnego oraz tzw. „tips and tricks” – wskazówki ułatwiające efektywne używania narzędzia.

Ćwiczenia będące integralną składową kursu ułatwiają przyswajanie wiedzy, a pokazy użycia platformy EA w różnych praktycznych zastosowaniach pozwalają zaoszczędzić dużo cennego czasu, który poświęciliby uczestnicy na samodzielne opanowywanie sposobów eksploatacji narzędzia. Dzięki temu możliwe staje się szybsze i efektywniejsze uzyskanie sprawności w posługiwaniu się Enterprise Architect’em, a co za tym idzie, zwiększenie produktywności.

Nabywane umiejętności

  • Sprawne budowanie repozytorium projektów w środowisku Enterprise Architect możliwie najlepiej wspierające dobre praktyki wytwarzania oprogramowania i zgodne z przyjętym procesem wytwórczym
  • Sprawne posługiwanie się EA w procesie modelowania wizualnego
  • Właściwe konfigurowania narzędzi dla zwiększenia produktywności jego użycia
  • Modelowania wymagań biznesowych, przypadków użycia (wraz z modelowaniem scenariuszy i ograniczeń), klas konceptualnych, procesów biznesowych, maszyn stanowych i tym podobnych diagramów
  • Tworzenie związków powiązań i projektowanie nawigacji po artefaktach projektowych
  • Generowanie dokumentacji projektów
  • Poznanie podstawowych i dodatkowych (core and extra features) funkcji zarządzania diagramami

Czas trwania

3 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Szkolenie skierowane do kierowników projektów informatycznych, analityków, projektantów, analityków testów i wszystkich innych uczestników procesu wytwórczego, którzy chcą efektywnie wykorzystywać narzędzie Sparx Enterprise Architect do wspomagania produkcji oprogramowania.

Moduł 1: Wprowadzenie do platformy modelowania wizualnego z pomocą narzędzia Enterprise Architect

  • Omówienie interfejsu graficznego (Ribbon Interface)
  • Zakładanie repozytorium projektu i zarządzanie nim
  • Zarządzanie diagramami
  • Tworzenie elementów diagramów
  • Zarządzanie wyglądem wyświetlanych elementów
  • Usuwanie elementów z modelu
  • Zarządzanie łącznikami (Connectors)
  • Zarządzania pakietami i ich zawartością
  • Konfiguracja środowiska EA

Moduł 2: Zarządzanie wymaganiami

  • Tworzenie, importowanie i organizowanie wymagań
    • Pakietyzacja wymagań
    • Określanie właściwości wymagań (status, typ, priorytet, stopień złożoności itp.)
    • Nadawanie unikalnych ID wymaganiom i autonumeracja

Moduł 3: Modelowanie dziedziny systemu (klasy konceptualne UML)

  • Podstawy paradygmatu obiektowego
    • Obiekt, klasa, relacja
    • Abstrakcyjność
    • Hermetyzacja
    • Dziedziczenie
    • Polimorfizm
  • Podstawowe kategorie pojęciowe
    • Asocjacja
    • Nawigacje
    • Liczebność
    • Agregacja

Moduł 4: Modelowanie Przypadków Użycia (UML)

  • Identyfikowanie zakresu projektu
  • Modelowanie Aktorów i Przypadków Użycia
  • Modelowanie scenariuszy i ograniczeń za pomocą edytora Structured Scenario
  • Tworzenie związków powiązań pomiędzy wymaganiami a Przypadkami Użycia
  • Ulepszanie graficznego modelu Przypadków Użycia
    • Stosowanie standardowych relacji UML
      • Include
      • Extend
      • Generalization/Specialization
    • Stosowanie rozszerzenia standardu UML
      • Invokes
      • Precedes

Moduł 5: Modelowanie diagramów aktywności

  • Generowanie diagramów aktywności na podstawie specyfikacji scenariuszy
  • Modelowanie przebiegu głównego oraz przebiegów alternatywnych
  • Wykorzystanie elementów typu: decyzja (ang. Decision), złączenie (ang. Merge), rozwidlenie (ang. Fork), zrównoleglenie (ang. Join)
  • Wprowadzenie pojęcia „obiektu” na diagramie
  • Uporządkowanie modelu z wykorzystaniem partycji

Moduł 6: Modelowanie procesów biznesowych (BPMN)

  • Czynności (Activities) i Zadania (Tasks)
  • Bramki (Gateways)
  • Zdarzenia (Events)
  • Podprocesy (Sub-process)
  • Obiekty danych (Data Objects)
  • Tworzenie diagramów BPD (ang. Business Process Diagram)

Moduł 7: Tworzenie diagramów klas – modelowanie struktury(UML)

  • Tworzenie diagramu klas
  • Elementy diagramu klas i tworzenie relacji między nimi
  • Definiowanie atrybutów
  • Definiowanie operacji
  • Dodawanie reguł, ograniczeń, stereotypów i wartości etykietowanych (Tagged Values)

Moduł 8: Diagramy maszyny stanowej:

  • Znaczenie diagramów maszyny stanowej
  • Zaawansowane składniki diagramu
    • Sekcje symbolu graficznego stanu
    • Klasyfikacja stanów
    • Obszary współbieżne
    • Pseudostany
    • Rodzaje przejść
    • Protokołowe maszyny stanowe
    • Maszyny stanowe zachowania
    • Zdarzenia
    • Proces tworzenia diagramu maszyny stanowej

Moduł 9: Tworzenie diagramów sekwencji (UML)

  • Znaczenie diagramów sekwencji
  • Rodzaje diagramów sekwencji
  • Klasyfikator, komunikat i linia życia
  • Rodzaje klasyfikatorów
  • Ośrodek sterowania
  • Zaawansowane składniki diagramu
    • Rodzaje komunikatów
    • Tworzenie i niszczenie obiektów
    • Warunki
    • Samowywołanie
    • Iteracja
    • Rozgałęzienie
    • Fragmenty wyodrębnione i operatory interakcji
    • Bramy
  • Proces tworzenia diagramu sekwencji

Moduł 10: Tworzenie diagramów komunikacji (UML)

  • Znaczenie diagramów komunikacji
  • Numerowanie komunikatów
  • Zasady wprowadzania komunikatów do diagramu
  • Zaawansowane składniki diagram
    • Izomorfizm
    • Zagnieżdżenie
    • Współbieżność
    • Obiekty wielokrotne
    • Klasy aktywne
  • Proces tworzenia diagramu komunikacji

Moduł 11: Diagramy harmonogramowania (UML)

  • Znaczenie diagramów harmonogramowania
  • Zdarzenia i ograniczenia czasowe
  • Alternatywne sposoby prezentacji stanów
  • Harmonizacja linii zmiany stanów
  • Przesyłanie komunikatów
  • Diagramy sekwencji a harmonogramowanie
  • Proces tworzenia diagramu harmonogramowania

Moduł 12: Tworzenie diagramów komponentów (UML)

  • Interfejsy
  • Specyfikacja komponentów
  • Porty
  • Konektory
  • Implementacyjny diagram komponentów
  • Proces tworzenia diagramu komponentów

Moduł 13: Tworzenie diagramów rozlokowania (UML)

  • Węzły
  • Ścieżki komunikowania
  • Osadzone artefakty i komponenty
  • Specyfikacja rozlokowania
  • Diagramy rozlokowania na poziomie fizycznym
  • Proces tworzenia diagramów wdrożeniowych (komponentów i rozlokowania)

Moduł 14: Tworzenie związków powiązań i zapewnienie nawigacji wewnątrz modelu

  • Wprowadzenie do tematu
  • Okno powiązań (Relationships window)
  • Macierz powiązań (Relationship Matrix)
  • Macierz Analizy Luk (Gap Analysis Matrix)
  • Okno śledzenia powiązań elementów (Traceability window)
  • Inne funkcje umożliwiające zarządzanie powiązaniami

Moduł 15: Funkcje podstawowe zarządzania modelem w EA

  • Generacja dokumentacji projektowej
  • Dokumentowanie artefaktów
  • Wyszukiwanie artefaktów w modelu
  • Śledzenie zmian w EA (koncepcja Baseline i porównania zmian na diagramach w oparciu o Baseline)

Moduł 16: Funkcje dodatkowe

  • Time Aware Modeling (TAM) – tworzenie przyrostowych wersji elementów i diagramów
    • Klonowanie struktury
    • Klonowanie elementów
    • Tworzenie związków powiązań pozwalających na śledzenie ewolucji elementów i diagramów
    • Filtrowanie elementów
  • Praktyczne stosowanie wartości etykietowanych (Tagged Values)
    • Definiowanie filtrów
    • Praktyczne zastosowanie filtrów w codziennej pracy

Moduł 17: Wspomaganie procesu zarządzania projektami w środowisku EA

  • Klasyczne zarządzania projekatami
    • Definiowanie zadań
    • Alokacja zasobów
    • Zarządzanie zmianami
    • Wspomaganie procesu testowania
  • Zwinne zarządzanie projektem w EA z zastosowaniem metody Kanban
    • Wizualizacja pracy i śledzenie postępów projektu
    • Definiowanie diagramów Kanban (Basic – podstawowy przepływ pracy, Backlog – umożliwiający wizualizację i priorytetyzację takich elementów jak: user stories, defects, feature, change, Iteration – wizualizacja produkcji w danej itareacji oraz Complete – diagram pozwalający wizualizować stan artefaktu po zakończonym procesie wytwórczym
    • Definiowanie pasków postępu (Progress Bars)

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin