Modelowanie z użyciem UML i BPMN w środowisku Sparx Enterprise Architect

08.07.2024 - 10.07.2024

Szkolenie otwarte

Szkolenie on-line

2500 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Szkolenie zapewniające szybkie i efektywne zaznajomienie się z platformą modelowania wizualnego Sparx Enterprise Architect. Kurs dostarczając wiedzy o kluczowych funkcjach narzędzia ułatwiających komputerowe wspomaganie produkcji oprogramowania, umożliwia relatywnie szybkie wdrożenie platformy EA w celu znacznego zwiększenia efektywności procesu wytwórczego.

Ćwiczenia będące integralną składową kursu ułatwiają przyswajanie wiedzy, a pokazy użycia platformy EA w różnych praktycznych zastosowaniach pozwalają zaoszczędzić dużo cennego czasu, który poświęciliby uczestnicy na samodzielne opanowywanie sposobów eksploatacji narzędzia. Dzięki temu możliwe staje się szybsze i efektywniejsze uzyskanie sprawności w posługiwaniu się Enterprise Architect’em, a co za tym idzie, zwiększenie produktywności.

Nabywane umiejętności

  • Sprawne budowanie repozytorium projektów w środowisku Enterprise Architect możliwie najlepiej wspierające dobre praktyki wytwarzania oprogramowania i zgodne z przyjętym procesem wytwórczym
  • Sprawne posługiwanie się EA w procesie modelowania wizualnego
  • Właściwe konfigurowania narzędzi dla zwiększenia produktywności jego użycia
  • Modelowania wymagań biznesowych, przypadków użycia (wraz z modelowaniem scenariuszy i ograniczeń), klas konceptualnych, procesów biznesowych, maszyn stanowych i tym podobnych diagramów
  • Tworzenie związków powiązań i projektowanie nawigacji po artefaktach projektowych
  • Generowanie dokumentacji projektów
  • Poznanie podstawowych i dodatkowych (core and extra features) funkcji zarządzania diagramami

Czas trwania

3 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Szkolenie skierowane do kierowników projektów informatycznych, analityków, projektantów, analityków testów i wszystkich innych uczestników procesu wytwórczego, którzy chcą efektywnie wykorzystywać narzędzie Sparx Enterprise Architect do wspomagania produkcji oprogramowania.

Moduł 1: Wprowadzenie do platformy modelowania wizualnego z pomocą narzędzia Enterprise Architect

  • Omówienie interfejsu graficznego (Ribbon Interface)
  • Zakładanie repozytorium projektu i zarządzanie nim
  • Zarządzanie diagramami
  • Tworzenie elementów diagramów
  • Zarządzanie wyglądem wyświetlanych elementów
  • Usuwanie elementów z modelu
  • Zarządzanie łącznikami (Connectors)
  • Zarządzania pakietami i ich zawartością
  • Konfiguracja środowiska EA

Moduł 2: Zarządzanie wymaganiami

  • Tworzenie, importowanie i organizowanie wymagań
    • Pakietyzacja wymagań
    • Określanie właściwości wymagań (status, typ, priorytet, stopień złożoności itp.)
    • Nadawanie unikalnych ID wymaganiom i autonumeracja

Moduł 3: Modelowanie dziedziny systemu (klasy konceptualne UML)

  • Podstawy paradygmatu obiektowego
    • Obiekt, klasa, relacja
    • Abstrakcyjność
    • Hermetyzacja
    • Dziedziczenie
    • Polimorfizm
  • Podstawowe kategorie pojęciowe
    • Asocjacja
    • Nawigacje
    • Liczebność
    • Agregacja

Moduł 4: Modelowanie Przypadków Użycia (UML)

  • Identyfikowanie zakresu projektu
  • Modelowanie Aktorów i Przypadków Użycia
  • Modelowanie scenariuszy i ograniczeń za pomocą edytora Structured Scenario
  • Tworzenie związków powiązań pomiędzy wymaganiami a Przypadkami Użycia
  • Ulepszanie graficznego modelu Przypadków Użycia
    • Stosowanie standardowych relacji UML
      • Include
      • Extend
      • Generalization/Specialization
    • Stosowanie rozszerzenia standardu UML
      • Invokes
      • Precedes

Moduł 5: Modelowanie procesów biznesowych (BPMN) – poziom podstawowy

  • Zakres zastosowania notacji BPMN
  • Diagramy BPD (ang. Business Process Diagram)
  • Czynności (Activities)
    • Zadania (Tasks)
    • Podprocesy (Sub-Process)
  • Bramki (Gateways)
    • Wykluczająca XOR
    • Równoległa AND
    • Bramka niewykluczająca OR (Inclusive Gateway)
  • Połączenia (Connecting objects)
    • Przepływ sekwencyjny (Sequence Flow)
    • Przepływ informacji (Message Flow)
    • Powiązania (Association)
  • Artefakty(Artifacts)
    • Adnotacje (Annotations)
    • Grupy (Groups)
  • Sposoby grupowania (Swimlanes)
    • Basen (Pool)
    • Tor (Lane)
  • Zadania (Tasks)
    • Zadanie usługowe (Service Task)
    • Zadanie wysyłania (Send Task)
    • Zadanie odebrania (Receive Task )
    • Zadanie użytkownika (User Task)
    • Zadanie reguły biznesowej (Business Rule Task)
    • Zadanie skryptowe (Script Task)
    • Zadanie manualne (Manual Task)

Moduł 6: Modelowanie procesów biznesowych (BPMN) – poziom średniozaawansowany

  • Podprocesy (Sub-process)
    • Podproces wybudowany (Embedded Sub-Process)
    • Podproces Ad-hoc Ad-hoc sub-process)
    • Podproces zdarzeniowy (Event sub-process)
    • Transakcja (Transaction)
      • Zdarzenia (Events)
        • Kompensacja (Compensation)
        • Eskalacja (Escalation)
        • Anulowanie (Cancel )
      • Bramka złożona (Complex Gateway)
      • Bramki oparte na zdarzeniach (Event Based Gateways)
      • Pętle (Looping)
      • Czynności wieloinstancyjne (Multiple instances)
        • Sekwencyjne (Sequential)
        • Równoległe (Parallel)

Moduł 7: Tworzenie diagramów klas – modelowanie struktury(UML)

  • Tworzenie diagramu klas
  • Elementy diagramu klas i tworzenie relacji między nimi
  • Definiowanie atrybutów
  • Definiowanie operacji
  • Dodawanie reguł, ograniczeń, stereotypów i wartości etykietowanych (Tagged Values)

Moduł 8: Diagramy maszyny stanowej:

  • Znaczenie diagramów maszyny stanowej
  • Zaawansowane składniki diagramu
    • Sekcje symbolu graficznego stanu
    • Klasyfikacja stanów
    • Obszary współbieżne
    • Pseudostany
    • Rodzaje przejść
    • Protokołowe maszyny stanowe
    • Maszyny stanowe zachowania
    • Zdarzenia
    • Proces tworzenia diagramu maszyny stanowej

Moduł 9: Tworzenie diagramów sekwencji (UML)

  • Znaczenie diagramów sekwencji
  • Rodzaje diagramów sekwencji
  • Klasyfikator, komunikat i linia życia
  • Rodzaje klasyfikatorów
  • Ośrodek sterowania
  • Zaawansowane składniki diagramu
    • Rodzaje komunikatów
    • Tworzenie i niszczenie obiektów
    • Warunki
    • Samowywołanie
    • Iteracja
    • Rozgałęzienie
    • Fragmenty wyodrębnione i operatory interakcji
    • Bramy
  • Proces tworzenia diagramu sekwencji

Moduł 10: Tworzenie diagramów komponentów (UML)

  • Interfejsy
  • Specyfikacja komponentów
  • Porty
  • Konektory
  • Implementacyjny diagram komponentów
  • Proces tworzenia diagramu komponentów

Moduł 11: Tworzenie związków powiązań i zapewnienie nawigacji wewnątrz modelu

  • Wprowadzenie do tematu
  • Okno powiązań (Relationships window)
  • Macierz powiązań (Relationship Matrix)
  • Macierz Analizy Luk (Gap Analysis Matrix)
  • Okno śledzenia powiązań elementów (Traceability window)
  • Inne funkcje umożliwiające zarządzanie powiązaniami

Moduł 12: Funkcje podstawowe zarządzania modelem w EA

  • Generacja dokumentacji projektowej
  • Dokumentowanie artefaktów
  • Wyszukiwanie artefaktów w modelu
  • Śledzenie zmian w EA (koncepcja Baseline i porównania zmian na diagramach w oparciu o Baseline)

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin