Modelowanie systemów w języku UML

06.12.2017 - 08.12.2017

Najbliższy planowany termin szkolenia otwartego.

Warszawa

Siedziba Edusolution, ul. Eustachego Tyszkiewicza 21.

2200 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Opis szkolenia

Celem szkolenia jest przekazanie w skondensowanej formie wiedzy dotyczącej praktycznego stosowania języka UML w projektowaniu systemów informatycznych. Uczestnicy szkolenia poznają podstawowe i zaawansowane zasady modelowania w języku UML, a liczne ćwiczenia utrwalają zdobywaną wiedzę.

UML (Unified Modelling Language), graficzny język modelowania, stał się obecnie niezbędnym narzędziem dla osób związanych z projektami informatycznymi. To narzędzie komunikacji uczestników projektu informatycznego – analityków, projektantów, programistów, ale także menedżerów, specjalistów dziedzinowych, testerów i, coraz częściej, klientów, którzy chcą za pomocą tego języka precyzyjnie wyrazić jakie mają potrzeby biznesowe i co wymagają od producenta oprogramowania.

Szkolenie kładzie nacisk nie na akademickie definicje elementów języka UML, a na praktyczne aspekty jego użycia. Język UML poznajemy w kontekście zadań, z którymi musimy się zmierzyć w rzeczywistej pracy przy projektach. Uczestnicy przechodzą przez proces tworzenia pełnego modelu systemu. Zaczynając od modelowania biznesu i analizy wymagań, poprzez tworzenie modelu przypadków użycia, modelu analitycznego, architektury systemu, a kończąc na modelu projektowym, poznajemy język UML 2.x prosto, szybko i bezboleśnie.

Nabywane umiejętności

  • Podstawowa obsługa narzędzia do modelowania wizualnego Sparx Enterprise Architect
  • Modelowanie biznesowe i wiedza o stosowaniu UML w usprawnianiu działania firmy/instytucji
  • Modelowanie wymagań biznesowych, przypadków użycia (wraz z modelowaniem scenariuszy i ograniczeń), klas konceptualnych, procesów biznesowych, maszyn stanowych i tym podobnych diagramów
  • Modelowanie architektury logicznej i fizycznej oraz stosowanie wzorców architektonicznych
  • Modelowanie aplikacji i użycie UML do projektowania aplikacji
  • Modelowanie baz danych (modele koncepcyjne, logiczne i fizyczne)
  • Tworzenie związków powiązań i projektowanie nawigacji po artefaktach projektowych
  • Poznanie dobrych praktyk modelowania w języku UML
  • Generowanie dokumentacji projektów

Czas trwania

3 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Szkolenie skierowane do kierowników projektów informatycznych, analityków, projektantów, analityków testów i wszystkich innych uczestników procesu wytwórczego, którzy chcą efektywnie wykorzystywać narzędzie Sparx Enterprise Architect i język UML do wspomagania produkcji oprogramowania.

Program szkolenia

Moduł 1: Wprowadzenie do platformy modelowania wizualnego z pomocą narzędzia Enterprise Architect

  • Omówienie interfejsu graficznego (Ribbon Interface)
  • Zakładanie repozytorium projektu i zarządzanie nim
  • Zarządzanie diagramami
  • Tworzenie elementów diagramów
  • Zarządzanie wyglądem wyświetlanych elementów
  • Usuwanie elementów z modelu
  • Zarządzanie łącznikami (Connectors)
  • Zarządzania pakietami i ich zawartością
  • Konfiguracja środowiska EA

Moduł 2: Wprowadzenie do UML

  • Czym jest zunifikowany język modelowania (UML)?
  • Skąd się wziął UML?
  • Czym jest model?
    • Dlaczego mam modelować w UML−u?
    • Co można modelować przy użyciu UML−a?
    • Kto powinien budować modele?
  • Czym jest diagram?
    • Jakimi diagramami posługuje się UML?
  • Czym się różnią diagramy i modele?

Moduł 3: Modele biznesowe

  • Dlaczego należy modelować działalność organizacji?
  • Jak sprawić, by UML pomagał w usprawnianiu firmy?
  • Jak modelować działalność w UML−u?
  • Model biznesowych przypadków użycia
  • Diagramy czynności
  • Model analizy biznesowej – diagramy sekwencji

Moduł 4: Modelowanie dziedziny systemu (klasy konceptualne UML)

  • Podstawy paradygmatu obiektowego
    • Obiekt, klasa, relacja
    • Abstrakcyjność
    • Hermetyzacja
    • Dziedziczenie
    • Polimorfizm
  • Podstawowe kategorie pojęciowe
    • Asocjacja
    • Nawigacje
    • Liczebność
    • Agregacja

Moduł 5: Modelowanie wymagań

  • Czym są wymagania?
  • Jakie są typy wymagań?
  • Jak modelować wymagania w UML−u?
  • Tworzenie, importowanie i organizowanie wymagań
    • Pakietyzacja wymagań
    • Określanie właściwości wymagań (status, typ, priorytet, stopień złożoności itp.)
    • Nadawanie unikalnych ID wymaganiom i autonumeracja

Moduł 6: Modelowanie Przypadków Użycia (UML)

  • Identyfikowanie zakresu projektu
  • Modelowanie Aktorów i Przypadków Użycia
  • Modelowanie scenariuszy i ograniczeń za pomocą edytora Structured Scenario
  • Tworzenie związków powiązań pomiędzy wymaganiami a Przypadkami Użycia
  • Ulepszanie graficznego modelu Przypadków Użycia
    • Stosowanie standardowych relacji UML
      • Include
      • Extend
      • Generalization/Specialization
    • Stosowanie rozszerzenia standardu UML
      • Invokes
      • Precedes

Moduł 7: Modelowanie diagramów aktywności

  • Generowanie diagramów aktywności na podstawie specyfikacji scenariuszy
  • Modelowanie przebiegu głównego oraz przebiegów alternatywnych
  • Wykorzystanie elementów typu: decyzja (ang. Decision), złączenie (ang. Merge), rozwidlenie (ang. Fork), zrównoleglenie (ang. Join)
  • Wprowadzenie pojęcia „obiektu” na diagramie
  • Uporządkowanie modelu z wykorzystaniem partycji

Moduł 8: Diagramy maszyny stanowej

  • Znaczenie diagramów maszyny stanowej
  • Zaawansowane składniki diagramu
    • Sekcje symbolu graficznego stanu
    • Klasyfikacja stanów
    • Obszary współbieżne
    • Pseudostany
    • Rodzaje przejść
    • Protokołowe maszyny stanowe
    • Maszyny stanowe zachowania
    • Zdarzenia
    • Proces tworzenia diagramu maszyny stanowej

Moduł 9: Modelowanie architektury

  • Czym jest architektura?
    • Architektura przedsiębiorstwa
    • Architektura systemów
    • Architektura oprogramowania
  • Architektura logiczna
    • Diagramy klas
    • Systemy i podsystemy
  • Architektura fizyczna
    • Operacje
    • Diagramy komponentów
      • Interfejsy
      • Specyfikacja komponentów
      • Porty
      • Konektory
      • Implementacyjny diagram komponentów
      • Proces tworzenia diagramu komponentów
    • Diagramy wdrożenia
      • Tworzenie diagramów rozlokowania
      • Węzły
      • Ścieżki komunikowania
      • Osadzone artefakty i komponenty
      • Specyfikacja rozlokowania
      • Diagramy rozlokowania na poziomie fizycznym
      • Proces tworzenia diagramów wdrożeniowych (komponentów i rozlokowania)
    • Stereotypy
  • Wzorce architektoniczne
  • Czym jest architektura sterowana modelami?

Moduł 10: Modelowanie aplikacji

  • Jak modelować aplikacje w UML−u?
  • Jak szczegółowy powinien być model?
  • Tworzenie diagramów klas – modelowanie struktury
    • Elementy diagramu klas i tworzenie relacji między nimi
    • Definiowanie atrybutów
    • Definiowanie operacji
    • Dodawanie reguł, ograniczeń, stereotypów i wartości etykietowanych (Tagged Values)
  • Tworzenie diagramów sekwencji
    • Znaczenie diagramów sekwencji
    • Rodzaje diagramów sekwencji
    • Klasyfikator, komunikat i linia życia
    • Rodzaje klasyfikatorów
    • Ośrodek sterowania
    • Zaawansowane składniki diagramu
    • Rodzaje komunikatów
    • Tworzenie i niszczenie obiektów
    • Warunki
    • Samowywołanie
    • Iteracja
    • Rozgałęzienie
    • Fragmenty wyodrębnione i operatory interakcji
    • Bramy
    • Proces tworzenia diagramu sekwencji
  • Tworzenie diagramów komunikacji
    • Znaczenie diagramów komunikacji
    • Numerowanie komunikatów
    • Zasady wprowadzania komunikatów do diagramu
    • Zaawansowane składniki diagram
    • Izomorfizm
    • Zagnieżdżenie
    • Współbieżność
    • Obiekty wielokrotne
    • Klasy aktywne
    • Proces tworzenia diagramu komunikacji

 

Moduł 11: Modelowanie baz danych

  • Jakie typy modeli baz danych można tworzyć, korzystając z UML−a?
  • Modele koncepcyjne
    • Modele analizy biznesowej
    • Definiowanie modelu koncepcyjnego
  • Modele logiczne
    • Diagramy klas
  • Modelowanie fizyczne
    • Modele logiczne a modele fizyczne
    • Fizyczne modele danych

Moduł 12: Diagramy harmonogramowania (UML)

  • Znaczenie diagramów harmonogramowania
  • Zdarzenia i ograniczenia czasowe
  • Alternatywne sposoby prezentacji stanów
  • Harmonizacja linii zmiany stanów
  • Przesyłanie komunikatów
  • Diagramy sekwencji a harmonogramowanie
  • Proces tworzenia diagramu harmonogramowania

Moduł 13: Tworzenie związków powiązań i zapewnienie nawigacji wewnątrz modelu

  • Wprowadzenie do tematu
  • Okno powiązań (Relationships window)
  • Macierz powiązań (Relationship Matrix)
  • Macierz Analizy Luk (Gap Analysis Matrix)
  • Okno śledzenia powiązań elementów (Traceability window)
  • Inne funkcje umożliwiające zarządzanie powiązaniami

Moduł 14: Funkcje podstawowe zarządzania modelem w EA

  • Generacja dokumentacji projektowej
  • Dokumentowanie artefaktów
  • Wyszukiwanie artefaktów w modelu
  • Śledzenie zmian w EA (koncepcja Baseline i porównania zmian na diagramach w oparciu o Baseline)

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin