Facylitacja i efektywna komunikacja dla Analityków Biznesowych

28.08.2017 - 30.08.2017

Najbliższy planowany termin szkolenia otwartego.

Warszawa

Siedziba Edusolution, ul. Eustachego Tyszkiewicza 21.

2500 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Efektywna komunikacja w organizacji to jeden z podstawowych czynników wpływających na jej działanie. Jednym z najważniejszych zadań Analityka Biznesowego jest pełnienie funkcji katalizatora komunikacji wewnętrznej i grupowej. Celem szkolenie jest wyposażenie osób pełniących rolę Analityka Biznesowego w skuteczne techniki i strategie zapewniające efektywne porozumiewanie się w zespole.

Jednym z najistotniejszych elementów budujących kulturę organizacyjną jest styl porozumiewania się pracowników, czyli efektywna komunikacja. Nauczenie się skutecznej komunikacji to jedna z najlepszych inwestycji, która szybko przynosi takie korzyści jak skrócenie czasu wykonywanych zadań i zwiększenie ich jakości, przełamywanie barier pomiędzy wydziałami, polepszenie atmosfery pracy, umożliwienie przekonywania innych do swoich innowacyjnych pomysłów i umożliwienie owocnej współpracy.

Komunikacja

Analityk Biznesowy z powodzeniem może pełnić rolę „katalizatora” komunikacji grupowej radykalnie zwiększającego efektywność zespołu. Pełniąc takie role, jak „Aktywatora”, „Przewodnika”, „Dopytującego” ,„Budowniczego mostów”, „Facylitatora”, a czasem „Strażaka”, Analityk Biznesowy wspiera i promuje dobre reakcje i relacje w grupie (jest katalizatorem). Jednak kiedy trzeba, analityk hamuje niekorzystne zjawiska mogące się pojawić podczas pracy zespołu (w tym wypadku pełni funkcję inhibitora, czyli katalizatora ujemnego). Jak taka praca wygląda w praktyce? Przykładowo analityk jako „Strażak” uważnie obserwuje grupę podczas pracy i szybko wychwytuje objawy napięć, znużenia lub obniżenia zaangażowania, aby zawczasu na nie zareagować i nie dopuścić do dysfunkcji w zachowaniu grupy – „gasi pożary” w zalążku. Występując zaś w roli „Aktywatora” analityk buduje energię i zapał w grupie, utrzymując odpowiednie tempo pracy.

Dzięki poznanym na szkoleniu technikom Analityk Biznesowy będzie mógł tak prowadzić proces pracy grupy, aby:

  • Pomóc grupie zidentyfikować i  rozwiązywać problemy,
  • Wspierać procesy podejmowania wartościowych decyzji,
  • Podnieść efektywność pracy grupy i każdego jej członka.

Efektem facylitacji i dobrej komunikacji w zespole są między innymi:

  • Otwartość na problemy (używane metody pracy zmniejszają lęk przed konfrontacją z „niepopularnymi” zagadnieniami, zapobiegają zjawisku „zamiatania pod dywan” niewygodnych faktów)
  • Zwiększanie efektywność pracy grupowej (zarówno zżyte zespoły jak i grupy nieznanych sobie ludzi np. pochodzących z różnych oddziałów mogą odnosić sukcesy pracując tymi metodami)
  • Budowanie odpowiedzialności za cała firmę (zapobiega to wąskiemu myśleniu tylko o „swoim kawałku podłogi” i pozwala ogarnąć uczestnikom całość procesów biznesowych)
  • Oszczędność czasu (większa koncentracja poszczególnych osób na wspólnym dążeniu do realizacji postawionych zadań)

Nabywane umiejętności

  • Poznanie metod komunikacji przydatnych podczas omawiania niejasnych potrzeb użytkownika
  • Wskazanie ograniczeń utrudniających zaangażowanie klienta w prace nad projektem oraz sposobów ich pokonania
  • Diagnozowanie barier komunikacyjnych i stosowanie technik aktywnego zapobiegania ich wystąpieniu
  • Rozpoznawanie różnych typów osobowości i dostosowywanie do nich swojego stylu komunikacji
  • Zmiana postaw własnych oraz modelowania zachowań konstruktywnych (np. postawy asertywnej)
  • Poznanie technik ułatwiających  porozumiewanie się z interesariuszami tak, aby efektywniej zrealizować cele
  • Zwiększenie własnej efektywność  i skuteczność, dzięki skutecznemu wykorzystywaniu podstawowych kompetencji przywódczych
  • Poznanie roli facylitacji w analizie biznesowe
  • Użycie właściwych Technik facylitacji
  • Stosowanie zaawansowanych narzędzi pracy grupowej (burze mózgów, podejmowanie decyzji, pogłębiona analiza)
  • Stosowanie właściwych technik negocjacyjnych w celu sprawnego rozwiązywania problemów
  • Efektywne zarządzanie konfliktami

Czas trwania

3 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Kurs jest przeznaczony dla analityków biznesowych i osób o pokrewnych specjalnościach, między innymi kierowników projektu, kierowników ds. jakości, klientów projektów, pracowników pomocy technicznej, inżynierów systemów oraz osób odgrywających ważną rolę w pracach nad projektami.

  • Analiza interesariuszy
    • Identyfikacja udziałowców
    • Kategoryzacja interesariuszy
    • Prowadzenie efektywnych kontaktów z udziałowcami
    • Najlepsze praktyki zarządzania udziałowcami
  • Efektywna komunikacja
    • Co się dzieje, kiedy komunikacja zawodzi?
    • Bariery w procesie wymiany informacji i sposoby ich przezwyciężania
    • Świadomość celu w komunikacji i jego znaczenie w realizacji zada
    • Wypracowanie standardu komunikacji: „obserwacja – analiza- planowanie – działanie”
    • Cele organizacji a cele osobiste w komunikacji
    • Odpowiedzialność w komunikacji
    • Informacja a interpretacja w komunikacji
  • Osobowościowe i behawioralne czynniki efektywnej komunikacji
    • Role zespołowe Belbina
    • Określanie swojej roli zespołowej
    • Używanie wiedzy o rolach zespołowych w celu polepszenia procesu komunikacji
  • Filary skutecznej komunikacji
    • Zadbanie o spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
    • Jak być dobrym słuchaczem?
    • Jak sprawić, aby inni cię słuchali?
    • Udzielanie informacji zwrotnej
    • Efektywna komunikacja mailowa
    • Co zrobić, aby spotkania przynosiły oczekiwane efekty?
  • Filary skutecznej komunikacji
    • Zadbaj o spójność komunikacji werbalnej i niewerbalnej
    • Jak być dobrym słuchaczem?
    • Spraw, aby inni cię słuchali
    • Udzielanie informacji zwrotnej
    • Efektywna komunikacja mailowa
    • Co zrobić, aby spotkania przynosiły oczekiwane efekty?
  • Role Analityka Biznesowego w całym cyklu życia projektu
    • Aktywator
    • Wizjoner
    • Aktywny słuchacz
    • Wiarygodny lider
    • Przewodnik
    • Dopytujący
    • „Budowniczy mostów”
    • Tester wymagań
    • Prezenter
    • Strażak
  • Planowanie facylitowanego spotkania
    • Dlaczego planowanie jest krytycznym czynnikiem powodzenia?
    • Definiowanie „prawdziwej” potrzeby
    • Tworzenie agendy spotkania
    • Wybór i przygotowanie miejsca
    • Charakterystyka uczestników spotkania
  • Zawieranie kontraktu z grupa
    • Określenie natury zadania (Pewność/Złożoność/Niepewność)
    • Czas, Proces, Zadanie
    • Znaczenie kontraktu
  • Techniki używane podczas facylitowanych spotkań
    • Burze mózgów
    • Ocenianie luk możliwości (Assess Capability Gaps)
    • Model Feedback
    • Analagia
    • 4-Box Model
    • Wykresy macierzowe
    • Przeformułowanie problemu
    • Analiza siatki konstruktów Kelly`ego
    • Storytelling
    • Jak jest – jak nie jest (Is and Is Not)
    • Out of the box – myślenie poza schematem
    • Force-field analysis (Analiza pola sił)
    • SCA (Symptom, Cause, Action)
  • Prowadzenie facylitowanego spotkania
    • Introwertycy i ekstrawertycy
    • Trudni uczestnicy i interwencje
    • Techniki aktywnego słuchania (pytania, parafrazy, podsumowane etc)
    • Metody prezentacji problemów
    • Techniki argumentacji
    • Trudne sytuacje na spotkaniu
    • Przyczyny nieudanych spotkań
    • Materiały i narzędzia przydatne na spotkaniu
    • Wybrane zagadnienia z obszaru sztuki prezentacji (przyciąganie uwagi słuchaczy, zyskania wiarygodności, zarządzanie emocjami, wykorzystanie głosu i języka ciała)
  • Rozwijanie umiejętności negocjacyjnych
    • Możliwe strategie negocjacyjne
    • Emocje podczas negocjacji
    • Proces i przebieg spotkania negocjacyjnego
    • Komunikowanie podczas negocjacji
    • Techniki negocjacyjne
      • „Stopa w drzwiach “ (Foot – in – the – door)
      • „Drzwiami w twarz” (Door – in – the – face)
      • „Niska piłka” (Low ball)
      • „Ale to nie wszystko” (That’s not all)
    • BATNA(Best Alternative To a Negotiated Agreement), czyli najlepsza z alternatyw negocjowanego porozumienia
    • Taktyki negocjacyjne
      • Taktyka wysokiego pułapu
      • Przedłużamy pozytywy
      • Koń trojański
      • Skracamy negatywy
      • Groźba
      • Nie mam na to wpływu
      • Poczekalnia
      • Pusty portfel
      • Masz konkurencję
      • W połowie drogi
  • Podsumowanie szkolenia

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin