Modelowanie architektury korporacyjnej za pomocą języka ArchiMate 3.0

13.11.2017 - 14.11.2017

Najbliższy planowany termin szkolenia otwartego.

Warszawa

Siedziba Edusolution, ul. Eustachego Tyszkiewicza 21.

1596 zł

Cena netto/os.

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin

Opis szkolenia

Jednym z podstawowych zadań Architekta Korporacyjnego jest opisanie struktury przedsiębiorstwa, zdefiniowanie jego elementów i określenie relacji między tymi elementami. Można to zrobić na różne sposoby, ale po co wymyślać własne sposoby opisu korporacji skoro mamy utrzymywany przez renomowana organizację The Open Group standard – język ArchiMate!

Architektura Korporacyjna jest formalnym opisem struktury, funkcji i powiązań komponentów korporacji oraz pryncypiów i wytycznych odnoszących się do zarządzania projektowaniem i zmianą tych komponentów w czasie. Dobrze zaprojektowana Architektura Korporacyjna zapewnia pożądaną elastyczności procesów biznesowych oraz ich zgodność z wytyczoną strategią firmy.

Standard ArchiMate bazując na koncepcjach pochodzących ze standardu IEEE 1471 (pełna nazwa tego standardu to „ANSI/IEEE 1471-2000, Recommended Practice for Architecture Description of Software-Intensive Systems”) opisywał prostym językiem graficznym właściwości danej korporacji według poniższego schematu:

Rys 1. Podstawowa koncepcja języka ArchiMate

Język graficzny ArchiMate jest ściśle związany z rozwojem TOGAF (The Open Group Architecture Framework). TOGAF to najbardziej popularne ramy architektoniczne, czyli metodyka tworzenia architektury korporacyjnej koncentrująca się na procesach i procedurach związanych z planowaniem, projektowaniem, implementacją i zarządzaniem architektury korporacyjnej. W związku z tym większość terminów stosowanych w ArchiMate jest bezpośrednio zaczerpnięte właśnie z tego standardu. Wersja ArchiMate 3.0. jest w pełni kompatybilna z wersją TOGAF 9.x i pozwala zamodelować architekturę korporacji na widocznych poniżej warstwach:

Rys 4. Warstwy modelu architektury korporacyjnej w ArchiMate 3.0

Jeżeli chcesz:

  • Zwiększyć efektywność procesów biznesowych
  • Usprawnić proces dostarczania usług IT
  • Zredukować koszty związane z infrastrukturą IT
  • Wspierać zmiany organizacyjne

modelowanie Architektury Korporacyjnej powinno być w polu Twoich zainteresowań.

Szkolenie jest prowadzone z wykorzystaniem platformy do modelowania wizualnego Sparx Enterprise Architect v 13.

Nabywane umiejętności

Uczestnicy szkolenia

  • Poznają konstrukcję języka, elementy składowe, zasady użycia i zastosowania ArchiMate 3.0
  • Opanują w praktyce sztukę modelowania architektury korporacyjnej z wykorzystaniem języka ArchiMate 3.0 i narzędzia Sparx Enterprise Architect.

Czas trwania

2 dni (zajęcia prowadzone są w formie wykładu połączonego z warsztatem).

Odbiorcy szkolenia

Szkolenie skierowane do osób zainteresowanych poznaniem zagadnienia architektury korporacyjnej oraz najlepszych praktyk i standardów, a w szczególności do:

  • Architektów korporacyjnych, biznesowych i systemowych
  • Osób tworzących oprogramowanie wykorzystywane w architekturach korporacyjnych,
  • Kierowników projektów,
  • Pozostałych osób zaangażowanych w budowę i rozwój architektur korporacyjnych w organizacjach

Program szkolenia

  • Strategiczna rola architektury korporacyjnej w organizacji:
    • Wyzwania strategiczne we współczesnych organizacjach
    • Rola architektury korporacyjnej w budowaniu przewagi konkurencyjnej i korzyści z wdrożenia
  • Wprowadzenie do platformy modelowani wizualnego Sparx Enterprise Architect.
  • Model usługowy korporacji
  • Wizja architektury korporacyjnej na przykładzie Architektury Korporacyjnej Państwa
    • Identyfikowanie problemów – drzewo problemów (diagram Ishikawy) dla wybranego kluczowego problemu e-administracji
    • Rozwiązywanie problemów składowych poprzez projektowanie architektonicznych bloków budowlanych
    • Pryncypia architektury korporacyjnej
  • Ramy architektoniczne TOGAF
    • Pryncypia architektury korporacyjnej (Enterprise Architecture Principles)
    • Cztery domeny Architektury Korporacyjnej (Biznesowa, Aplikacji, Danych i Infrastruktury Technicznej)
    • Metoda tworzenia architektury (ADM)
  • Struktura języka ArchiMate® (Language Structure)
    • Jądro (Core) ArchiMate® i jego rozszerzenia dotyczące motywacji, implementacji i migracji
    • Sposób projektowania architektury na przykładzie modelowania zgodnego z ramami architektonicznymi TOGAF®
    • Główne założenia i przyjęte konwencje
    • Komplementarność języka ArchiMate® z językiem UML i notacją BPMN
    • Elementy służące do modelowania architektury
      • Elementy strukturalne
      • Elementy behawioralne
      • Elementy informacyjne
    • Relacje łączące elementy architektoniczne
    • Stosowanie warstw architektonicznych
  • Modelowania architektury korporacyjnej z użyciem języka ArchiMate®
    • Zdefiniowanie wizji architektury
      • Określenie celu rozpoczęcia prac nad architekturą korporacyjną
      • Precyzyjne zdefiniowanie zakresu korporacji (Enterprise)
      • Identyfikacja kluczowych interesariuszy architektury korporacyjnej i ich trosk/potrzeb
      • Zebranie i sprecyzowanie wymagań biznesowych interesariuszy
      • Zdefiniowanie ograniczeń, z którymi organizacja musi sobie poradzić
        • Ograniczenia projektowe (czas, harmonogram, zasoby, itp.)
        • Ograniczenia charakterystyczne dla całej organizacji (wynikające z pryncypiów architektonicznych i reguł biznesowych)
      • Podjęcie decyzji jakie modele referencyjne (np. branżowe) będą zastosowane podczas  tworzenia modeli architektury korporacyjnej
    • Wspieranie fazy definiowania wizji architektury i zarządzania wymaganiami za pomocą Warstwa strategii (strategy layer)
      • Elementy architektoniczne dotyczące strategii
        • Zasoby (Resource)
        • Potencjał (Capability)
        • Linia postępowania (Course of Action)
    • Wspieranie fazy definiowania wizji architektury i zarządzania wymaganiami za pomocą rozszerzenia ArchiMate® dotyczącego motywacji (Motivation Extension)
      • Elementy architektoniczne dotyczące motywacji
        • Interesariusz (Stakeholder)
        • Czynnik sterujący (Driver)
        • Ocena (Assessment)
        • Cel (Goal)
        • Wymaganie (Requirement)
        • Ograniczenie (Constraint)
        • Pryncypium (Principle)
      • Relacje pomiędzy elementami
      • Perspektywy Architektoniczne (Architecture Viewpoints)
        • Widoki, perspektywy i udziałowcy
        • Klasyfikacja perspektyw architektonicznych
        • Standardowe perspektywy architektoniczne ArchiMate® dotyczące motywacji
      • Metamodel rozszerzenia motywacji (Motivation Extension Metamodel)
    • Modelowanie warstwy biznesowej (Business Layer):
      • Elementy strukturalne
      • Elementy zachowania
      • Elementy informacyjne
      • Standardowe perspektywy architektoniczne ArchiMate® dotyczące warstwy biznesowej
      • Metamodel warstwy biznesowej
    • Modelowanie Warstwy aplikacji (Application Layer)
      • Elementy strukturalne
      • Elementy zachowania
      • Element informacyjne
      • Standardowe perspektywy architektoniczne ArchiMate® dotyczące warstwy aplikacji
      • Metamodel warstwy aplikacji
    • Modelowanie  warstwy technologiczna (Technology Layer):
      • Metamodel warstwy technologicznej
      • Elementy strukturalne
      • Elementy zachowania
      • Element informacyjne
      • Standardowe perspektywy architektoniczne ArchiMate® dotyczące warstwy technologicznej
      • Metamodel warstwy technologicznej
    • Modelowanie warstwy fizycznej (Physical Layer)
      • Elementy architektoniczne dotyczące warstwy fizycznej
        • Materiał (Material)
        • Sieć dystrybucyjna (Distribution Network)
        • Struktura fizyczna (Facility)
  • Zależności pomiędzy warstwami (Cross-Layer Dependencies):
    • Zapewnienie zbieżności warstwy biznesowej i aplikacji
    • Zapewnienie zbieżności warstwy aplikacji i technologicznej
  • Modelowanie relacji (Relationships) – podsumowanie
    • Relacje strukturalne
    • Relacje dynamiczne
    • Inne relacje
  • Mechanizmy rozszerzeń języka (Language Extension Mechanisms)
    • Dodawanie atrybutów
    • Specjalizacja elementów
  • Rozszerzenie dotyczące implementacji i migracji (Implementation and Migration Extension)
    • Metamodel rozszerzenia dotyczącego implementacji i migracji
    • Elementy rozszerzenia dotyczącego implementacji i migracji
    • Relacje i zależności
    • Standardowe perspektywy architektoniczne ArchiMate® dotyczące implementacji i migracji
    • Metamodel rozszerzenia dotyczącego implementacji i migracji
  • Podsumowanie (Summary)
    • Podsumowanie szkolenia

Nie znalazłeś odpowiedniego dla siebie terminu?
Zaproponuj własny termin